خانه / بیشتر بدانید / تاریخچه کامیون های ماک در ایران

تاریخچه کامیون های ماک در ایران

قبل از جنگ جهانی دوم حمل ونقل در ایران وجهان توسط کامیون های تجاری بنزینی انجام میشد که عبارت بودن از ماک جمس دوج فدرال وایت والفرانس و کامیون های اروپایی دیگرمثله بوزینگ گرام ماکروس.
ولی به دلیله قدرته بیشتر و استقامت بالاترکامیون های امریکایی در راس این هرم بودند. اما بعد از جنگ جهانی با توجه به اینکه ایران محلی برای تردد متفقین بود همزمان کامیون های امریکایی مثله ماک استودی بیکردوج و…. نیز به ایران وارد شدند در تعداد بالاتر نسبت به قبل. که بیشتر در بنادرجنوبی تخلیه و مرز جلفا منتقل میشدند. که در طول حمل در کمپ هایی متوقف و مودرد بازدید قرار میگرفتند بعد از پایانه جنگ تعدادی از این کامیون ها در کمپ باقی ماندکه بدها به فروش رسیدن که در این میان کامیون های ماک توانستند با کسب رتبه بالاترنسبت به دگر هموطنان امریکایی خود گوی سبقت را ربوده و ره ۱۰۰ سال رو تو چند سال بپیماید و بازیگری قوی در عرصه حمل ونقل ایران شود. که در ابتدای وروده دیزل و ماک دیزل به ایران بنا به دلایلی همانند ایجاد بیماری سل توسط دوده کامیون های دیزل بامشکل مواجهه گشت اما این بولداگه امریکایی قوی تر از انچه بود که به نظر میرسد به همین دلیل توانست در ان زمان دوام بیارد و شایستگی خود را اثبات کند.

اولین ماکی که در ایران به طوره رسمی کار کرد ماک مدل۱۹۴۲ بود که به ماک جنگی(ماک سوسماری) معروف بود که در ان زمان به دلیل استاندار نبودنه جاده های ایران{هنوزم استاندار نیست} و نبودباسکول{عامیانه ترازو} تنها ماک جنگی بود که بارهایی به اندازه ۳۰ تن را بر روی ۱۰چرخ حمل میکرد. که بعد ها با توجه به استقباله شدید از ان این کامیون از کشور های همسایه مثله عراق کویت و حتی اروپا و هلند وارده ایران گشت.
نسل بعدی ماکدر سال های ۱۹۴۸ و۱۹۵۱ وارده ایران شدن که به زیر قرمز معروف شدن . به دلیل داشتن شاسی اکسل و پوسته دیفرانسیل و توپ ها و باک قرمز

نسله بعد که اصلاح شده مدل ۱۹۵۱ بود در ساله ۱۹۵۴ وارد بازار شد که تغییراتی در موتور گیربکس . اکسل ان داده شد بود. که روی این ماک سیستمی که بعدا به نام ماک ثبت شد
که ان سیستم هترمودا بود که این سیستم با باز و بسته کردن شبکه جلوی رادیاتور باعثه افزایشه عمر و بالاتر بردنه راندمان موتور گشت . که بعد گذشته ۵۰ سال مشابه ان بر روی ماشینهای سواری استفاده میشود.

در سال های ۱۹۵۶ ماک سری بی وارده ایران شد که مجهز به توربو شارژر و گیربکس ۲۰ دنده و اکسل و دیفرانسیل های سنگین استرلینگ وکابینه معروف تخم مرغی . گلگیره تخت بود که از مشخصاته بارزه ان سیستم پنچ محورهتریلی کش هجده چرخ بود که تا ساله ۱۹۵۹ تولید میشد. که این مدل در بینه کامیونداران ایرانی به نشکن معروف بود .

در ساله ۱۹۶۰ مدله اطاق تخم مرغی با گلگیرها تخم مرغی توسطه شرکته کاو کار وارده ایران شد که تا ساله ۱۹۶۶ تولیدمیشد.

از ساله ۱۹۶۷ کمپانی ایران کاوه با جدیت تمام وارده صحنه شد و ماک دراین دوره به اوج خود که در طی سال های قبل بدست اورده بود میرسید.

درابتدای تولید و بدلیل نبوده امکان تولید اطاق و گلگیر و کاپوت مدل روز اطاق تخم مرغی و گلگیر تخت ۱۹۵۷ بر رو ی شاسی وموتور های ۲۲۰ اسبی سوپر شاررژر دار استفاده گردید که در ساله ۱۹۶۸ با وروده امکاناته تولید و پرس اطاق های روز ایران کاوه اقدام به سوار کردنه کابین های معروف به کاوه ای و گلگیر های اهنی بر رو ی همان شاسی کرد.. که با توجه به تولید کم و تقاضای زیاد تعدادی ماک به صورت بی دماغ و با دماغدر سال های ۱۹۷۴-۱۹۷۵ وارده ایران شد. که در این بین شایعاتی مبنی بر ایمن نبودن ماک های بی دماغ در زمانه تصادف و….. مورده استقبال قرار نگرفت ولی گذشته زمان شایستگی های ان را اثبات کرد که با وجود داشتنه امکاناتی برای راننده جای خود را بین رانندگان ترانزیت باز کرد.

مدل دماغ دار: این کامیون ها تماما از امریکا و به صورته مونتاژ وارده ایران میشد که دارای کابین های شیک و داشتنه فرمان تلسکوپی و چراغ پلیسی {استفاده همزمان از نور بالا و پایین} مورده توجه قرار گرفت. که بعدا شرکت های نفت نیرو هوایی و… اقدام به سفارشه کامیون های ماک با توجه به نیاز خود کردند که معمولا به ماک های همان شرکت معروف شدند.
از ساله ۱۹۷۹ تولیدو وروده این نوع کامیون ها متوقف شد تا اینکه در ساله ۱۹۹۰ تعداد کمی ماک بی دماغ از کانادا وارده ایران شد که بعضا در تملک شخص و تعدادی در تملک متروی تهران قرارگرفت که این کامیون ها با موتوره ۳۶۰ اسبی خود و گیر بکس های فولر ۹ دنده و سیستم تعلیق چهار دست فنر مخصوص حمله بار با سرعت زیاد در جاده های مطلوب بود.

درساله ۱۹۹۴ تعدادی ماک با دماغ نو از دوبی به ایران وارد شد که با ظاهری جذاب وموتوری به قدرت ۴۵۰ اسب بخار و کابینه مجهز و سیستمه تعلیق معروف به قیچی فنر مناسب برای حمله بار های نسبتا سنگین بود. که کمپانی های دیگر مانند اتو کار ماکروس اسکانیا بابیس در مدت حضوره ۶۳ ساله ماک در ایران محو بودند. و هیچ نامی از انها بر سره زبان ها نبود .

تعدادی از مدل های ماک

ویژن: زیبا . با موتورها و گیر بکس های مختلف . جهت حمل ونقله اتوبانی با جای خواب و بدون ان

گرانیت: با شاسی و سیستم تعلیه قوی به صورته سنگین واسترلینگ جهت حملبارهای سنگین در جاده های نامناسب به صورت کمپرسی های سنگین و میکسر هایبزرگ

Ch: که برای حمل جاده ای که تعدادی از مدله ۱۹۹۴ از این گونه هستند.

در پایان سخن باید بگم که کامیون های ماک اسما بار هایی به وزرنه ۳۰تن را حمل میکردند در حالی که بعد از ورود باسکول رسما این عدد بیش از انچه که تصور میشد بود.

تصور عمومی در خصوص نامگذاری نام کارخانه ماک بدین صورت است که: رییس اولیه ماک شخص بوده که دارای کار گاه تولید ماشین های باری بوده است که سگ بولداگ به نامه ماک داشته که بعد از انکه این سگ میمیره بهپاسه فداکاری های این سگ بعدا کامیون هایی که تولید میکند به نامه ماک روانه بازارمیشه که این سر اغازه تولید ماک بوده.

علت نام گذاری ماک در مقاله ای دیگر در همین بخش با نام تاریخچه ماک نقل شده است

می‌توان کامیون‌های ماک مدل ۱۹۴۱ را که معروف به دیزل جنگی هستند در حال کار دید. ماک بعد از سال ۱۳۵۹ بسیار کم به ایران وارد شد.

در حال حاضر یکی از مهمترین مزیت‌های کامیونهای ماک نسبت به سایر کامیون‌ها برگشت زیاد گازوئیل از موتور است که جلوی یخ زدن گازوئیل باک را می‌گیرد. بنابراین در سردترین بوران‌ها ماک‌ها براحتی جاده می‌پیمایند.

سیستم ترمز ماک‌های قدیمی زیاد قوی نیست و بدین جهت در سرازیری‌ها راه بندان می‌کنند. لوازم یدکی ماک نسبت به سایر کامیون‌ها گرانتر است.

 

درباره SAJJAD

SAJJAD
باسلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی , این سایت در تاریخ 93/05/19 با هدف اطلاع رسانی در حوزه حمل و نقل جاده ای و پررنگ تر نمودن نقش موثر رانندگان افتتاح گردیده است . امیدواریم در این عرصه کمک شایانی به شما عزیزان کرده باشیم . باتشکر .مدیریت سایت تراک استور

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

bigtheme